Alla dagar är biologiska mångfaldens dag

Åkervädden uppskattas av många insekter; bland annat humlor, bin och bastardsvärmare.

Igår uppmärksammades den biologiska mångfalden på mänger av olika sätt, både digitalt och fysiskt ute i naturen. Vilken fantastisk dag att fira alla dagar! Artrika ekosystem är en förutsättning för vårt liv här på jorden. Att främja den biologiska mångfalden, artrikedomen av växter och djur, är därför ett av våra viktigaste arbeten.

Visste du att Naturskyddsföreningen har arbetat för att bevara arter, naturmiljöer och ekosystem sedan 1909? Vi är därmed landets äldsta miljöorganisation!

Det här kan du göra för att öka den biologiska mångfalden i din trädgård:

• Spara och vårda bär-och fruktträd, syrener, rosenbuskar och andra blommande träd och buskar i din trädgård.
  • Skapa en variation mellan öppna ytor och små buskage. Buskagen uppskattas av många fåglar.
  • Avsätt en liten yta till ängsmark. Slå denna yta bara en gång under senare delen av sommaren och ta bort avslaget material. Plantera in fler ängsarter. Gullviva, prästkrage, tjärblomster, stor blåklocka, rotfibbla, åkervädd, slåttergubbe, rödklöver och kråkvicker är exempel på arter som uppskattas av många bin, humlor och fjärilar.
  • Skapa en liten trädgårdsdamm till glädje för fåglar, insekter och grodor.
  • Sätt upp fågelholkar och bihotell. Tips på hur du kan göra ett bihotell hittar du här på hemsidan för Operation: Rädda Bina.
  • Välj perenner som till exempel iris, pioner, dagliljor, aklejor, äldre buskrosor. De gamla perennerna är en del av den odlade mångfalden och vårt kulturarv.
  • Välj örter och kryddväxter som fjärilar, bin och humlor tycker om. Exempelvis timjan, oregano, salvia, lavendel och buddleja (fjärilsbuske).

Lär dig mer om biologisk mångfald, varför det är viktigt och hur situationen ser ut i Sverige på Naturskyddsföreningens hemsida: Klicka här för att komma till artikeln.

Naturskyddsföreningens Kalmarkrets uppmanar alla att ta sig ut och njuta i skogar, ängar, hagar, trädgårdar, parker, vid åar, vattendrag, sjöar och längs havsstränder. Njut av den biologiska mångfalden alla dagar och låt dig inspireras att bidra till bevarandet av vår artrika natur! Självklart måste vi alla respektera allemansrätten och ta hänsyn till tomtmark, besådda fält, betande djur, stänga grindar efter oss och inte störa vilda växter eller djur.

Trolskt avsnitt av Ljungbyån, Kalmar kommun.

Nu befinner vi oss i den kanske vackraste tiden på året med nyutslagen grönska, blommande körsbär- , plommon-, päron- och äppleträd, hägg, syrener och kastanjer. I ängar och hagar tittar gullvivor, mandelblom, gökärt, ängsviol och förgätmigej upp. Längs åarna lyser de gula kabbelekorna. I fågelkören hörs bland annat lövsångare, grönsångare, gransångare, trädgårdssångare, svarthätta, ärtsångare, sånglärka, rödhake, rödstjärt, gärdsmyg, koltrast, blåmes, talgoxe, nötväcka och gök med flera. Humlor och bin flyger mellan blommorna för att samla nektar och pollinerar, vilket ger oss möjlighet att senare njuta av bland annat frukt och bär. Det och otroligt mycket mer tackar vi vördnadsfullt för!

Blommande körsbärsträd. Bären är till glädje för både människor, insekter och fåglar, bland annat stenknäcken.