Söndag 18 september: Svamputställning, Skällby

Välkommen till Skällby och Studiefrämjandets lokaler. Gratis inträde.

Lördag 3 september: Klädbytardag i samarbete med Länsstyrelsen

Vi finns på Storgatan på fredagen för inbyte av kläder och på lördagen för utbyte. Ring gärna för mer info.

Lördag & Söndag 18-19 juni: Riksstämma i Norrköping

Mer information finner du på http://www.naturskyddsforeningen.se/

Tisdagen 26 april: Grismanifestet: Teaterföreställning på Larmtorget

Grismanifestet är en teaterföreställning som har kommit till mot bakgrund av den pågående omvandlingen av vår världsbild, vetskapen om att hela vårt sätt att leva gått i baklås – och att det nu krävs ett nytt sätt att se på människan och verkligheten. Pjäsen berör de händelser som har lett fram till den alltmer hotande klimatkatastrofen och har tagit fabeln till hjälp för att skildra utvecklingen och det lidande som följer i spåren.

Söndag 24 april: Länsstämma i Pukeberg

16-23 april: Framtidsveckan

Framtidsveckan bjuder på bl.a. klädbyte, bokbyte, utställningar och föreläsningar. Allt i andan av årets tema; att ägodela.

Onsdag 25 februari: Föreläsning om fjärilar

Samling kl 19.00 på Skälby i Studiefrämjandets lokaler. Kom och lyssna till Hans Karlsson när han berättar om och visar sina bilder på fjärilar. Vi bjuder på fika.

Onsdag 18 mars: Årsmöte

Mötet börjar kl 19.00 i huvudbyggnaden på Skälby. Styrelsen bjuder på fika!

Lördag 23 augusti: Upptakt till Miljövänliga veckan

Lördag 6 september: Klimat och cykeldag

Vi vill lyfta klimat-och cykelpolitiska frågor inför valet.

Lördag 13 september: Svamputflykten INSTÄLLD.

Söndag 14 september: Svamputställning i huvudbyggnaden Skälby

Öppet kl 10:00-14:00. Kom och lär dig mer om goda matsvampar och titta efter vilka svampar som du kan hitta just nu. Välkommen att ta med egna svampar för bestämning.

Vecka 40: Miljövänliga veckan

Årets tema är #Byt till eko (100% ekologiskt är möjligt)

Lördag 11 oktober: Höstnatur på Örarevet Torsås

Samling kl 09:00 vid Stadsbiblioteket för samåkning. Vi vandrar bland enbuskar och vindpinade träd och kikar på hur långt hösten har kommit. Ta med kaffe och bullar eller något annat som du gillar.

Tisdag 11 november: Medlemskväll

Välkommen till Skälby från kl 18:30-21:00. Vi informerar om våra kommande aktiviteter. Kom gärna med dina förslag på vilka frågor vi ska arbeta med eller ta med egna naturbilder. Vi bjuder på kvällsfika.

Lördag 29 november och Söndag 30 November: Grundkurs i Omställning

Välkommen till en helg på Skälby Kungsgård Skälbyallén 6, där vi lär oss hur vi kan ställa Sverige till en mer hållbar livsstil. Den ger dig allt du behöver för att kunna starta ett omställningsinitiativ på din ort och få det att lyfta. Kursen är verktygsorienterad på ett kreativt och inspirerande sätt. Den handlar om såväl inre som yttre omställning, på såväl individ- som lokalsamhällesnivå.
Den här tvådagarskursen är direkt hämtad från England (Transition Launch), med några smärre anpassningar till svenska förhållanden. Handfasta exempel varvas med djupare reflektioner.
Ledare under helgen är Hillevi Helmfrid och Jesaia Lowejko.
KOSTNAD: 5 först anmälda medlemmar(anmäl till Claes Gårdinger) 280 kr övriga 980 kr inkl. studiematerial, fika och mat.

Länk till där du kan anmäla dig:http://www.studieframjandet.se/Kurs/kalmar/Grundkurs-i-Omst%c3%a4llning-Transition-Launch/296158/?GAcode=UA-6577289_1″>
Vid frågor kontakta Studiefrämjandet, Kristina Tapper telefon: 0480-36 39 13 eller via e-post:
kristina.tapper@studieframjandet.se

Historiska programpunkter

Söndag 8 december

deltog kretsen på Skälbys Julmarknad där vi bl a sålde ekologiska, lussekatter och djurplanscher samt presenterade föreningens många verksamheter. Vi samarbetade med föreningen Fairtrade Kalmar som sålde bl.a choklad och kaffe som var rättvisemärkt.

Söndag 24 november: Pyssel med fika på Skälby

Vi tillverkar ljuslyktor! Ta med glasburkar i önskad storlek och servetter för att pryda dem. De säljs sedan på Skälby julmarknad till förmån för något/några av föreningens projekt. Pysslandet börjar kl 17.30 i huvudbyggnaden på Skälby.

Måndag 4 november: Studiebesök i Länsförsäkringars miljöhus

OBS! Besöket på Länsförsäkringar är inställt.

5 oktober: Naturfotografering

Vår egen fotograf Mattias Rubin tar oss med till en plats där vi kan få fina bilder. Samling 10.00 vid Stadsbiblioteket för samåkning. Glöm inte matsäck och kläder efter väder!

v 40: Miljövänliga veckan

I år om att få fler att välja ekologisk mat. Vi kommer att stå utanför matbutiker runt om i Kalmar och sprida information om o-ekologisk och ekologisk mat. Kom gärna och diskutera med oss!

Lördag 30 augusti och söndag 1 september: Svamphelg

OBS! Svamphelgen är tyvärr inställd.

Söndag 25 augusti: Fladdermöss i Kalmar

Tillsammans med guiden Alexander Eriksson lyssnar och tittar vi på fladdermöss runt slottet. Med ultraljudsdetektorer kan vi höra fladdermössen. Samling kl 19.30 vid slottsparkeringen. Ta med varma kläder, myggmedel och gärna en ficklampa!

Söndag 16 juni: De vilda blommornas dag

Vi hänger på Ölandskretsen. Samling 9.30 vid Stadsbiblioteket för samåkning.

Lördag 25 maj: Blommor och småkryp på Öland

Samling kl. 10.00 vid Stadsbiblioteket för samåkning.