Digital filmvisning ”Om skogen”  21 april

Kalmar konstmuseum ordnar en digital visning av Peter Magnussons film Om skogen. Efter visningen bjuds det på spännande panelsamtal.

Läs mer på Kalmar konstmuseums hemsida: https://www.kalmarkonstmuseum.se/event/om-skogen-digital-filmvisning-och-panelsamtal/

Hitta eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/294894925410081

Följ med Natursnokarna på jakt efter fjärilar och andra småkryp den 3 juli, med picknick i gröngräset vid Krankelösaholm!

Vi håvar efter fjärilar, gräshoppor och andra småkryp i gräset och efter vattendjur i ån.

Tid och plats: Lördag den 3 juli 2021. Samling klockan 10 vid parkeringen nära radiomasten norr om Krankelösaholm. Närmare instruktion kan fås vid behov.

Anmälan: Senast 30 juni till Daniel som är ledare för utflykten, skicka din anmälan till reulcd3@outlook.com.

Ta med: Egen picknick och sittunderlag. Kläder efter väder (vi kan klä oss, men inte fjärilarna. Vid regn ställs utflykten in).

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barnverksamhet. Utflykterna är gratis och öppna för alla. Innehållet i utflykterna i Kalmar riktar sig dock mot barn i lågstadieåldern. När ni deltar täcks ni av Naturskyddsföreningens försäkring för sina utflykter. Häng med!

Tips! Vårterminen 2021 finns en grupp som gör utflykter lite mer ofta, ca en gång i månaden. Den gruppen består fr.a. av barn födda mellan 2010-2012. Det finns plats! Så om ni är intresserade – kontakta Daniel på reulcd3@outlook.com så får ni inbjudan till respektive utflykt!

Tips 2! Är ni intresserade av att bli ledare för natursnoksutflykter? Det finns gott stöd för att starta upp och att lära sig mera! Kontakta Daniel för mer information!

Höstutflykt i skogen med Natursnokarna den 10 oktober

Vi lär oss mer om skog och träd och allt det kan användas till och så leker vi bland höstlöv och grillar.

Tid och plats: Lördag den 10 oktober 2021. Samling klockan 10 vid badplatsen längst ut på Värsnäs. Närmare instruktion kan fås vid behov.

Anmälan: Senast 27 oktober till Daniel som är ledare för utflykten, skicka din anmälan till reulcd3@outlook.com.

Ta med: Något att grilla eller annat att äta samt sittunderlag. Kläder efter väder.

Tips! Är ni intresserade av att bli ledare för natursnoksutflykter? Det finns gott stöd för att starta upp och att lära sig mera! Kontakta Daniel på reulcd3@outlook.com för mer information!

Årsmöte den 24 mars kl. 19:00

Det har nu blivit dags att utse en ny styrelse för Kalmarkretsen. Vi vill bjuda in dig att delta i mötet och engagera dig i föreningen. Mötet sker digitalt via Zoom eller på Skälby Gård beroende på Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer. Vi behöver dig för kretsens fortsatta arbete!

Varmt välkommen att skicka din anmälan till naturskyddsforeningenkalmar@gmail.com 🙂  Dagordningen hittar du här via länken: Dagordning 2021-03-24

Familj & barnaktiviteter: Natursnokarna i Kalmar

Natursnokarna i Kalmar är nu inne på sitt tionde år. I dagsläget finns en grupp som riktar sig till barn födda 2010-2012. Utflykter ordnas ungefär en gång i månaden, oftast lördag förmiddagar. Yngre barn är välkomna i vuxens sällskap. Den här terminen återstår två utflykter – Vill ni vara med?

Lördag den 17 oktober åker vi till Voxtorpsgården och tittar på deras ekologiska lantbruk med inte minst grisuppfödning.

Lördag den 14 november har vi terminsavslutning för hela familjen med grillning i Värsnäs.

Hur gör man? Anmäl ert intresse att vara med på sändlistan till utflykterna till reulcd3@outlook.com. Inför varje utflykt får man då ett mail med tid och plats som man svarar på om man vill vara med. Om ni vill vara med redan lördag nästa vecka anmäler ni även detta senast onsdag nästa vecka. Det kostar ingenting! Naturskyddsföreningen står för evenemangen, och deltagarna är försäkrade genom den. Frågor och funderingar? Skriv till reulcd3@outlook.com eller ring Daniel på 070-2580332. Välkomna!

Gratis onlinekurs med Creativan: Lär dig göra giftfria skönhetsprodukter!

Under Miljövänliga veckan vill vi även tipsa om några digitala aktiviteter! Jessica på Creativan bjuder in dig att delta på en gratis onlinekurs där du får lära dig att göra eget ansiktsvatten, deo och balsamspray.

Läs mer och registrera dig via länken: https://creativan2.simplero.com/page/167067-list-signup-for-gratiskurs-augusti-2020

Lördag 3 oktober: Workshops & utställningar på Skälby loge

Skälby Loge
Kl. 10:00-11:30 eller 12:00-13:30
Gratis

Tillverkning och försäljning av bi- och insektshotell samt fågelholkar. Prova på att göra din egen bivaxduk! Emma Ivansson inspirerar med en miniutställning under temat ”Bedrövliga broderier och andra kreativa klädlagningar” samt erbjuder besökarna att prova på nåltovning. Fritidsbanken finns på plats med information och utställning. Utställningen ”FRAMBO” för projektet ”Innovationer för framtidens boende – hållbarhet och delaktighet”. Inspirerande utställning ”Fixa grejen – dela mera” om att hyra, byta och låna för att ge saker ett långt liv, konsumera färre nya saker och släng färre fungerande saker. Lions har Caféet öppet med fikaförsäljning och Naturskyddsföreningen anordnar tipsrunda runt Skälby med start från Logen. Välkommen!

Läs mer och anmäl dig via nedan länkar! (Begränsat antal platser med hänsyn till Covid-19, drop-in i mån av plats).

Anmälan till insläppet kl. 10:00-11:30: www.studieframjandet.se/71887
Anmälan till insläppet kl. 12:00-13:30: www.studieframjandet.se/71888

Fredag 2 oktober: Föreläsning – Ta vara på naturens skafferi, svampen!

Röda Ladan, Skälbyallén 10
Kl. 11:00-12:00, samt 12:30-13:30
Gratis

Svampkonsulent Olle Nordlander föreläser om naturens skafferi.

Anmäl dig till insläppet kl. 11:00-12:00: https://www.studieframjandet.se/71838

Anmäl dig till insläppet kl. 12:30-13:30: https://www.studieframjandet.se/71886

Fredag 2 oktober: Musik & Café på Skälby loge

Skälby Loge
Kl. 11:00-14:00
Gratis

Gunnar och Agneta underhåller med nostalgilåtar med mycket Sven Ingvars. Utställningen ”FRAMBO” för projektet ”Innovationer för framtidens boende – hållbarhet och delaktighet”. Inspirerande utställning ”Fixa grejen – dela mera” om att hyra, byta och låna för att ge saker ett långt liv, konsumera färre nya saker och släng färre fungerande saker.

Anmäl dig till insläppet kl. 11:00-11:45: https://www.studieframjandet.se/71905

Anmäl dig till insläppet kl. 12:00-12:45: https://www.studieframjandet.se/71906

Anmäl dig till insläppet kl. 13:00-13:45: https://www.studieframjandet.se/71907

Torsdag 1 oktober: Workshop – Textilt återbruk

Skälby gård
Kl. 17:00-19:30
Läs mer och anmäl dig via länken: https://www.studieframjandet.se/71790

Torsdag 1 oktober: Digital föreläsning – Slow fashion – ställ om din garderob!

Skälby gård
Kl. 20:00-21:30
Gratis
Läs mer och anmäl dig via länken: https://www.studieframjandet.se/kalmar-lan/gustav-arrangemang/kalenderhandelser/2020/oktober/slow-fashion–stall-om-din-garderob/

Onsdag 30 september: Workshop – Tillverka egen giftfri deo, torrschampoo och läppbalsam

Funkabo fritidsgård
Kl. 18:00-20:00
Gratis
Lär mer om workshopen via länken: https://www.studieframjandet.se/kalmar-lan/gustav-arrangemang/kalenderhandelser/2020/september/71791/

Måndag 21 september: Utställning – Fixa grejen, dela mera!

Utställningen pågår 21/9-12/10
Trekantens bibliotek
Mån 21 sep 14-19
Ons 23 sep 13-15
Tor 24 sep 14-19
Gratis
Lär mer om utställningen via länken: https://www.studieframjandet.se/kalmar-lan/gustav-arrangemang/kalenderhandelser/2020/september/utstallning—fixa-grejen—dela-mera-miljovanliga-veckan/

Familj & barnaktiviteter: Natursnokarna i Kalmar

Natursnokarna tillhör Naturskyddsföreningen och är en grupp som riktar sig till barn födda mellan 2010 och 2012. Det kostar inget att delta! Gruppen ses någon dag i månaden, oftast en lördag, och beger sig ut på spännande utflykter i naturen. Man anmäler intresse genom att skicka ett mail till David på reulcd3@outlook.com. David skickar sedan ut en inbjudan inför varje enskilt event som ni kan anmäla er till. Varmt välkomna!

Tisdag 8 september: Sy med symaskin

Studiefrämjandet kör en kurs för dig som är nybörjare med symaskin! Lär dig skapa och laga dina grejer för ett hållbarare liv. Kursstart 8 september, tisdagar 18:00-20:30, 750 kr. För mer information och anmälan besök www.studieframjandet.se/66609.

Söndag 23 augusti: Medlemsaktivitet – Paddling med kanadensare!

Du som medlem har möjlighet att följa med på en paddeltur med kanadensare helt gratis. Vi utgår från Kalmar Kanotklubb och paddlar genom Systraströmmen till Kalmar Slott. Där njuter vi av vår medhavda fika och varandras sällskap innan vi paddlar tillbaka till Kalmar Kanotklubb i lugn takt. Packa fikakorgen, ombyte och gott humör!

Vi hoppas såklart på finväder! Aktiviteten kommer att flyttas om vädret blir för tufft för att paddla, men vid svenskt sommarväder (lättare regn) ger vi oss ut med regnkläderna på. Flytväst och paddel kommer att finnas på plats. Vi paddlar två personer per kanadensare för att hålla ett säkert avstånd till varandra. Totalt finns 20 platser att boka.

Anmäl dig genom att skicka ett e-post till oss på naturskyddsforeningenkalmar@gmail.com. Sista dag för anmälan är måndag 17 augusti. Om platser finns kvar efter den 17 augusti får din vän, som inte är medlem i föreningen, gärna följa med på turen för 50 kr. Vi ser sååå fram emot att kunna träffas under denna utomhusaktivitet!

Tisdag 18 augusti: Lär dig 50 svampar

Studiefrämjandet kör en kurs för dig som tröttnat på arr bara plocka kantareller! Lär dig mer om svampar av en erfaren ledare i studiecirkelform. Inga förkunskaper krävs. Kursstart 18 augusti kl. 18:00, fem tillfällen för 650 kr. För mer information och anmälan besök www.studieframjandet.se/69782.

VATTENVÅRD- OCH VATTENRÅDSKURS

Är du intresserad av att lära dig mer om vattenfrågor och hur vi kan främja utsatta vattenmiljöer? Hur vårdas vatten? Intresserad av att gå med i vattenråd? Du kommer träffa ”vattenfolk” från Rikskansliet, Vattenmyndigheten
i Kalmar, Vattenrådssamordnare och Vattenrådsstyrelser.

En gratis heldagskurs ink mat som Naturskyddsföreningen står för.
Vi i styrelsen kommer presentera oss och vår verksamhet för de som är nyfikna på vad vi i föreningen gör. Kanske är du intresserad av att själv bli aktiv?

Är du nyfiken? Anmäl dig via länken; https://www.studieframjandet.se/kalmar-lan/gustav-arrangemang/kurser/2019/mars/vattenrad-och-vattenvard/

PROGRAM:
Tid: Lördagen 16 mars 2019
Plats: Skälbyallén 6, Kalmar
09.30 – 10.00 Fika
10.00 – 10.30 Presentation av kursledning och deltagare, vår avsikt med kursen.
Varför är Du med idag / förväntningar / egen erfarenhet av
Vattenrådsarbete? Jan Hn
Filmen om Vattenråd. Staffan A
10.30 – 11.00 Är detta viktigt för oss i Naturskyddsföreningen?
Mia Svedäng, Rikskansliet.
11.00 – 11.30 Vattendirektivet. Irene Bohman, vattenvårdsdirektör
Vattenmyndigheten för Södra Östersjön.
11.30 – 11.50 Vi rör på oss, diskuterar med varandra, inkl. Irene och Mia.
11.50 – 12.30 Presentation av VISS – ett digitalt verktyg för bättre vatten.
12.30 – 13.15 Lunch
13.15 – 14.00 Vad jobbar vattenråden (VR) med? Vilka är med?
Naturskyddsföreningens roll och medverkan. Mia Svedäng och
Renate Foks, Vattenrådssamordnare i Ostkustens vattensamling.
14.00 – 14.30 Goda exempel. Medlemmar som jobbat i vattenråd, t.ex. Jans
och Staffans erfarenheter från Ölands Vattenråd, och andra!
14.30 – 15.15 Gruppdiskussioner med fika. Hur utvecklar vi vår roll i vattenråden.
15.15 – 15.45 Redovisningar och diskussion.
15.45 – 16.15 Hur går vi vidare? Utvärdering och avslutning. Nätverk?

Onsdag 20 mars kl 18-21 är det årsmöte.

2019 års styrelse ska väljas och deras uppgifter ska fastställas. Förslag från medlemmar ska hanteras. Verksamhetsberättelse och årets räkenskaper ska redovisas. Fastställande av verksamhetsplan ska göras. Vill du som medlem vara med och påverka din lokala krets är du välkommen. Varje medlem i Kalmar har rätt till en röst om personen närvarar vid mötet. Röstning avgörs med majoritet. Vill du inte aktivt vara med och rösta är du välkommen ändå:)

Plats: Studiefrämjandet Skälby

Söndag 14 April Klädbytardag

I samarbete med vår på Skälby anordnar vi klädbytardag!

Kom in och byt dina plagg mellan kl 10-12. För att sedan hämta dina nya mellan kl 13-15. Max 10 plagg/person

Plats: Skälbyallén 6.

Söndag 12 augusti 2018: Kanotpaddling genom Kalmar

Naturskyddsföreningen i Kalmar står för kanotuthyrning på Kalmar kanotklubb. Endast anmälda personer får delta (Redan fullbokat).

Tid: 16-20

Lördag 1 september 2018: Politikerutfrågning på Hållbarhetsveckan

Är miljön också en viktig fråga för dig inför valet 2018?

På Stortorget i Kalmar kommer vi i föreningen stå med tält och fråga ut politiker från riksdagspartierna. Hur har de tänkt uppnå FN:s miljömål? Och flera andra konkreta frågor för att uppnå miljöpolitiska mål kommer ställas till respektive partirepresentant.

Mellan kl 10-15 står vi i tältet. 13:00 börjar utfrågningen.

Söndag 16 september 2018: Klädbytardagen

Under Skälbys mat-och kulturmarknad anordnar vi en klädbytardag. Det innebär att alla får komma och lämna in klädesplagg man inte längre använder för att kunna plocka med sig begagnade klädesplagg hem igen som andra lämnat in. Under dagen erbjuds gratis föreläsning om hållbar konsumtion av föreningen Medveten konsumtion.

Gör en miljöinsats du också! Kom och byt ut din garderob istället för att köpa nytt! 🙂

Plats: Studiefrämjandet Skälby

Onsdag 1 november:

Välkommen till Skälbyallén 6 och vår lokal tillsammans med Studiefrämjandet i huvudbyggnaden klockan 18:30 onsdag 1 november. Vi tittar på Rob Hopkins föreläsning från Omställningskonferensen i Växjö. Hur kan vi jobba för en hållbar omställning i Kalmar. Mer info får du av Claes Gårdinger telefon 073 2299763 eller mail claes.gardinger@gmail.

Söndag 18 september: Svamputställning, Skällby

Välkommen till Skällby och Studiefrämjandets lokaler. Gratis inträde.

Lördag 3 september: Klädbytardag i samarbete med Länsstyrelsen

Vi finns på Storgatan på fredagen för inbyte av kläder och på lördagen för utbyte. Ring gärna för mer info.

Lördag & Söndag 18-19 juni: Riksstämma i Norrköping

Mer information finner du på http://www.naturskyddsforeningen.se/

Tisdagen 26 april: Grismanifestet: Teaterföreställning på Larmtorget

Grismanifestet är en teaterföreställning som har kommit till mot bakgrund av den pågående omvandlingen av vår världsbild, vetskapen om att hela vårt sätt att leva gått i baklås – och att det nu krävs ett nytt sätt att se på människan och verkligheten. Pjäsen berör de händelser som har lett fram till den alltmer hotande klimatkatastrofen och har tagit fabeln till hjälp för att skildra utvecklingen och det lidande som följer i spåren.

Söndag 24 april: Länsstämma i Pukeberg

16-23 april: Framtidsveckan

Framtidsveckan bjuder på bl.a. klädbyte, bokbyte, utställningar och föreläsningar. Allt i andan av årets tema; att ägodela.

Onsdag 25 februari: Föreläsning om fjärilar

Samling kl 19.00 på Skälby i Studiefrämjandets lokaler. Kom och lyssna till Hans Karlsson när han berättar om och visar sina bilder på fjärilar. Vi bjuder på fika.

Onsdag 18 mars: Årsmöte

Mötet börjar kl 19.00 i huvudbyggnaden på Skälby. Styrelsen bjuder på fika!

Lördag 23 augusti: Upptakt till Miljövänliga veckan

Lördag 6 september: Klimat och cykeldag

Vi vill lyfta klimat-och cykelpolitiska frågor inför valet.

Lördag 13 september: Svamputflykten INSTÄLLD.

Söndag 14 september: Svamputställning i huvudbyggnaden Skälby

Öppet kl 10:00-14:00. Kom och lär dig mer om goda matsvampar och titta efter vilka svampar som du kan hitta just nu. Välkommen att ta med egna svampar för bestämning.

Vecka 40: Miljövänliga veckan

Årets tema är #Byt till eko (100% ekologiskt är möjligt)

Lördag 11 oktober: Höstnatur på Örarevet Torsås

Samling kl 09:00 vid Stadsbiblioteket för samåkning. Vi vandrar bland enbuskar och vindpinade träd och kikar på hur långt hösten har kommit. Ta med kaffe och bullar eller något annat som du gillar.

Tisdag 11 november: Medlemskväll

Välkommen till Skälby från kl 18:30-21:00. Vi informerar om våra kommande aktiviteter. Kom gärna med dina förslag på vilka frågor vi ska arbeta med eller ta med egna naturbilder. Vi bjuder på kvällsfika.

Lördag 29 november och Söndag 30 November: Grundkurs i Omställning

Välkommen till en helg på Skälby Kungsgård Skälbyallén 6, där vi lär oss hur vi kan ställa Sverige till en mer hållbar livsstil. Den ger dig allt du behöver för att kunna starta ett omställningsinitiativ på din ort och få det att lyfta. Kursen är verktygsorienterad på ett kreativt och inspirerande sätt. Den handlar om såväl inre som yttre omställning, på såväl individ- som lokalsamhällesnivå.
Den här tvådagarskursen är direkt hämtad från England (Transition Launch), med några smärre anpassningar till svenska förhållanden. Handfasta exempel varvas med djupare reflektioner.
Ledare under helgen är Hillevi Helmfrid och Jesaia Lowejko.
KOSTNAD: 5 först anmälda medlemmar(anmäl till Claes Gårdinger) 280 kr övriga 980 kr inkl. studiematerial, fika och mat.

Länk till där du kan anmäla dig:http://www.studieframjandet.se/Kurs/kalmar/Grundkurs-i-Omst%c3%a4llning-Transition-Launch/296158/?GAcode=UA-6577289_1″>
Vid frågor kontakta Studiefrämjandet, Kristina Tapper telefon: 0480-36 39 13 eller via e-post:
kristina.tapper@studieframjandet.se

Söndag 8 december

deltog kretsen på Skälbys Julmarknad där vi bl a sålde ekologiska, lussekatter och djurplanscher samt presenterade föreningens många verksamheter. Vi samarbetade med föreningen Fairtrade Kalmar som sålde bl.a choklad och kaffe som var rättvisemärkt.

Söndag 24 november: Pyssel med fika på Skälby

Vi tillverkar ljuslyktor! Ta med glasburkar i önskad storlek och servetter för att pryda dem. De säljs sedan på Skälby julmarknad till förmån för något/några av föreningens projekt. Pysslandet börjar kl 17.30 i huvudbyggnaden på Skälby.

Måndag 4 november: Studiebesök i Länsförsäkringars miljöhus

OBS! Besöket på Länsförsäkringar är inställt.

5 oktober: Naturfotografering

Vår egen fotograf Mattias Rubin tar oss med till en plats där vi kan få fina bilder. Samling 10.00 vid Stadsbiblioteket för samåkning. Glöm inte matsäck och kläder efter väder!

v 40: Miljövänliga veckan

I år om att få fler att välja ekologisk mat. Vi kommer att stå utanför matbutiker runt om i Kalmar och sprida information om o-ekologisk och ekologisk mat. Kom gärna och diskutera med oss!

Lördag 30 augusti och söndag 1 september: Svamphelg

OBS! Svamphelgen är tyvärr inställd.

Söndag 25 augusti: Fladdermöss i Kalmar

Tillsammans med guiden Alexander Eriksson lyssnar och tittar vi på fladdermöss runt slottet. Med ultraljudsdetektorer kan vi höra fladdermössen. Samling kl 19.30 vid slottsparkeringen. Ta med varma kläder, myggmedel och gärna en ficklampa!

Söndag 16 juni: De vilda blommornas dag

Vi hänger på Ölandskretsen. Samling 9.30 vid Stadsbiblioteket för samåkning.

Lördag 25 maj: Blommor och småkryp på Öland

Samling kl. 10.00 vid Stadsbiblioteket för samåkning.