Tusen Trädgårdar

Söndagen den 3 juli kl. 10.00 – 15.00, Skälbyträdgården.

Lär känna några av Skälbyträdgårdens växter och prata trädgård med trädgårdsmästaren Johan Hedman. Kom och prata natur och miljö med oss. Vi har flera aktiviteter under dagen bl.a Naturfalken både för barn och vuxna,(vilka djur och växter känner du igen och kan namnet på)? Tillsammans kommer vi fram till vad dom heter. Vi gör också bihotell eller bara fikar och har det trevligt.

Följ med Natursnokarna på jakt efter fjärilar och andra småkryp den 2 juli, med picknick i gröngräset vid Krankelösaholm!

Vi håvar efter fjärilar, gräshoppor och andra småkryp i gräset och efter vattendjur i ån.

Tid och plats: Lördag den 2 juli 2022. Samling klockan 10 vid parkeringen nära radiomasten norr om Krankelösaholm. Närmare instruktion kan fås vid behov.

Anmälan: Senast 29 juni till Daniel som är ledare för utflykten, skicka din anmälan till reulcd3@outlook.com.

Ta med: Egen picknick och sittunderlag. Kläder efter väder (vi kan klä oss, men inte fjärilarna. Vid regn ställs utflykten in).

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barnverksamhet. Utflykterna är gratis och öppna för alla. Innehållet i utflykterna i Kalmar riktar sig dock mot barn i lågstadieåldern. När ni deltar täcks ni av Naturskyddsföreningens försäkring för sina utflykter. Häng med!

Tips. Är ni intresserade av att bli ledare för natursnoksutflykter? Det finns gott stöd för att starta upp och att lära sig mera! Kontakta Daniel för mer information!

Höstutflykt i skogen med Natursnokarna den 29 oktober

Vi lär oss mer om skog och träd och allt det kan användas till och så leker vi bland höstlöv och grillar.

Tid och plats: Lördag den 29 oktober 2022. Samling klockan 10 vid badplatsen längst ut på Värsnäs. Närmare instruktion kan fås vid behov.

Anmälan: Senast 27 oktober till Daniel som är ledare för utflykten, skicka din anmälan till reulcd3@outlook.com.

Ta med: Något att grilla eller annat att äta samt sittunderlag. Kläder efter väder.

Tips! Är ni intresserade av att bli ledare för natursnoksutflykter? Det finns gott stöd för att starta upp och att lära sig mera! Kontakta Daniel på reulcd3@outlook.com för mer information!

Familj & barnaktiviteter: Natursnokarna.

Torsdag 1 oktober: Digital föreläsning – Slow fashion – ställ om din garderob!

Föreläsning med Elenor Håkansson

Skälby gård tillsammans med Studiefrämjandet
Finns att se på Youtube. ( Från 2020)

Vi planerar att någon söndag i augusti 2022: Medlemsaktivitet – Paddling med kanadensare!

Du som medlem har möjlighet att följa med på en paddeltur med kanadensare helt gratis.  Där njuter vi av vår medhavda fika och varandras sällskap innan vi paddlar tillbaka. Packa fikakorgen, ombyte och gott humör!

Vi hoppas såklart på finväder! Aktiviteten kommer att flyttas om vädret blir för tufft för att paddla, men vid svenskt sommarväder (lättare regn) ger vi oss ut med regnkläderna på. Flytväst och paddel kommer att finnas på plats. Vi paddlar två personer per kanadensare.

16 augusti: Lär dig 50 svampar

Studiefrämjandet kör en kurs för dig som tröttnat på arr bara plocka kantareller! Lär dig mer om svampar av en erfaren ledare i studiecirkelform. Inga förkunskaper krävs. Kursstart 16 augusti kl. 18:00, Kostnad 900 kr. För mer information och anmälan se Studiefrämjandet Kalmar/svamp.

ARKIV

VATTENVÅRD- OCH VATTENRÅDSKURS

Är du intresserad av att lära dig mer om vattenfrågor och hur vi kan främja utsatta vattenmiljöer? Hur vårdas vatten? Intresserad av att gå med i vattenråd? Du kommer träffa ”vattenfolk” från Rikskansliet, Vattenmyndigheten
i Kalmar, Vattenrådssamordnare och Vattenrådsstyrelser.

En gratis heldagskurs ink mat som Naturskyddsföreningen står för.
Vi i styrelsen kommer presentera oss och vår verksamhet för de som är nyfikna på vad vi i föreningen gör. Kanske är du intresserad av att själv bli aktiv?

Är du nyfiken? Anmäl dig via länken; https://www.studieframjandet.se/kalmar-lan/gustav-arrangemang/kurser/2019/mars/vattenrad-och-vattenvard/

PROGRAM:
Tid: Lördagen 16 mars 2019
Plats: Skälbyallén 6, Kalmar
09.30 – 10.00 Fika
10.00 – 10.30 Presentation av kursledning och deltagare, vår avsikt med kursen.
Varför är Du med idag / förväntningar / egen erfarenhet av
Vattenrådsarbete? Jan Hn
Filmen om Vattenråd. Staffan A
10.30 – 11.00 Är detta viktigt för oss i Naturskyddsföreningen?
Mia Svedäng, Rikskansliet.
11.00 – 11.30 Vattendirektivet. Irene Bohman, vattenvårdsdirektör
Vattenmyndigheten för Södra Östersjön.
11.30 – 11.50 Vi rör på oss, diskuterar med varandra, inkl. Irene och Mia.
11.50 – 12.30 Presentation av VISS – ett digitalt verktyg för bättre vatten.
12.30 – 13.15 Lunch
13.15 – 14.00 Vad jobbar vattenråden (VR) med? Vilka är med?
Naturskyddsföreningens roll och medverkan. Mia Svedäng och
Renate Foks, Vattenrådssamordnare i Ostkustens vattensamling.
14.00 – 14.30 Goda exempel. Medlemmar som jobbat i vattenråd, t.ex. Jans
och Staffans erfarenheter från Ölands Vattenråd, och andra!
14.30 – 15.15 Gruppdiskussioner med fika. Hur utvecklar vi vår roll i vattenråden.
15.15 – 15.45 Redovisningar och diskussion.
15.45 – 16.15 Hur går vi vidare? Utvärdering och avslutning. Nätverk?

Onsdag 20 mars kl 18-21 är det årsmöte.

2019 års styrelse ska väljas och deras uppgifter ska fastställas. Förslag från medlemmar ska hanteras. Verksamhetsberättelse och årets räkenskaper ska redovisas. Fastställande av verksamhetsplan ska göras. Vill du som medlem vara med och påverka din lokala krets är du välkommen. Varje medlem i Kalmar har rätt till en röst om personen närvarar vid mötet. Röstning avgörs med majoritet. Vill du inte aktivt vara med och rösta är du välkommen ändå:)

Plats: Studiefrämjandet Skälby

Söndag 14 April Klädbytardag

I samarbete med vår på Skälby anordnar vi klädbytardag!

Kom in och byt dina plagg mellan kl 10-12. För att sedan hämta dina nya mellan kl 13-15. Max 10 plagg/person

Plats: Skälbyallén 6.

Söndag 12 augusti 2018: Kanotpaddling genom Kalmar

Naturskyddsföreningen i Kalmar står för kanotuthyrning på Kalmar kanotklubb. Endast anmälda personer får delta (Redan fullbokat).

Tid: 16-20

Lördag 1 september 2018: Politikerutfrågning på Hållbarhetsveckan

Är miljön också en viktig fråga för dig inför valet 2018?

På Stortorget i Kalmar kommer vi i föreningen stå med tält och fråga ut politiker från riksdagspartierna. Hur har de tänkt uppnå FN:s miljömål? Och flera andra konkreta frågor för att uppnå miljöpolitiska mål kommer ställas till respektive partirepresentant.

Mellan kl 10-15 står vi i tältet. 13:00 börjar utfrågningen.

Söndag 16 september 2018: Klädbytardagen

Under Skälbys mat-och kulturmarknad anordnar vi en klädbytardag. Det innebär att alla får komma och lämna in klädesplagg man inte längre använder för att kunna plocka med sig begagnade klädesplagg hem igen som andra lämnat in. Under dagen erbjuds gratis föreläsning om hållbar konsumtion av föreningen Medveten konsumtion.

Gör en miljöinsats du också! Kom och byt ut din garderob istället för att köpa nytt! 🙂

Plats: Studiefrämjandet Skälby

Onsdag 1 november:

Välkommen till Skälbyallén 6 och vår lokal tillsammans med Studiefrämjandet i huvudbyggnaden klockan 18:30 onsdag 1 november. Vi tittar på Rob Hopkins föreläsning från Omställningskonferensen i Växjö. Hur kan vi jobba för en hållbar omställning i Kalmar. Mer info får du av Claes Gårdinger telefon 073 2299763 eller mail claes.gardinger@gmail.

Söndag 18 september: Svamputställning, Skällby

Välkommen till Skällby och Studiefrämjandets lokaler. Gratis inträde.

Lördag 3 september: Klädbytardag i samarbete med Länsstyrelsen

Vi finns på Storgatan på fredagen för inbyte av kläder och på lördagen för utbyte. Ring gärna för mer info.

Lördag & Söndag 18-19 juni: Riksstämma i Norrköping

Mer information finner du på http://www.naturskyddsforeningen.se/

Tisdagen 26 april: Grismanifestet: Teaterföreställning på Larmtorget

Grismanifestet är en teaterföreställning som har kommit till mot bakgrund av den pågående omvandlingen av vår världsbild, vetskapen om att hela vårt sätt att leva gått i baklås – och att det nu krävs ett nytt sätt att se på människan och verkligheten. Pjäsen berör de händelser som har lett fram till den alltmer hotande klimatkatastrofen och har tagit fabeln till hjälp för att skildra utvecklingen och det lidande som följer i spåren.

Söndag 24 april: Länsstämma i Pukeberg

16-23 april: Framtidsveckan

Framtidsveckan bjuder på bl.a. klädbyte, bokbyte, utställningar och föreläsningar. Allt i andan av årets tema; att ägodela.

Onsdag 25 februari: Föreläsning om fjärilar

Samling kl 19.00 på Skälby i Studiefrämjandets lokaler. Kom och lyssna till Hans Karlsson när han berättar om och visar sina bilder på fjärilar. Vi bjuder på fika.

Onsdag 18 mars: Årsmöte

Mötet börjar kl 19.00 i huvudbyggnaden på Skälby. Styrelsen bjuder på fika!

Lördag 23 augusti: Upptakt till Miljövänliga veckan

Lördag 6 september: Klimat och cykeldag

Vi vill lyfta klimat-och cykelpolitiska frågor inför valet.

Lördag 13 september: Svamputflykten INSTÄLLD.

Söndag 14 september: Svamputställning i huvudbyggnaden Skälby

Öppet kl 10:00-14:00. Kom och lär dig mer om goda matsvampar och titta efter vilka svampar som du kan hitta just nu. Välkommen att ta med egna svampar för bestämning.

Vecka 40: Miljövänliga veckan

Årets tema är #Byt till eko (100% ekologiskt är möjligt)